RANCANGAN PENGAJARAN
HARIAN
DUNIA SAINS DAN TEKNOLOGI
Mata pelajaran :Dunia
sains Dan Teknologi
Kelas :2 Iman
Tarikh :30 .02.2012
Masa :60minit
Bilangan murid :38 orang
Bidang pelajaran :Sains Hayat (Haiwan )
Objektif pembelajaran :
2.1 Memahami haiwan
mempunyai keperluan asas untuk hidup .
Hasil pembelajaran :
Diakhir
pembelajaran ini murid dapat :
A.Menguasai isi kandungan :
1.Memberi contoh
haiwan dan makanan yang dimakan .
2. Mengelaskan
haiwan mengikut makanan yang dimakan iaitu makan tumbuhan sahaja ,makan haiwan
sahaja atau makan tumbuhan dan haiwan.
B.Membina kemahiran saintifik
1.Memerhati .
2.Berkomunikasi
3.Meramal .
4.mengelaskan
5.Mensintesiskan
C.Mengamalkan sifat sainstifik dan nilai murni .
1.Mengamalkan
sikap bekerjasama didalam pasukan semasa menjalankan aktiviti kumpulan .
Bahan /peralatan /bahan sumber
1.video you tube
2.power point
3.penyangkut baju
4.reben kecil
5.gunting .
6.gam
7.Penebuk lubang
8.gambar haiwan
9.pensil warna dan
kertas warna
Pengetahuan sedia ada :
Murid dapat
mengelaskan jenis makanan haiwan serta dapat member contoh haiwan dan jenis
makanannya
Fasa
|
Isi
kandungan
|
Pengetahuan
sedia ada
|
Nota
|
|
Aktiviti
guru
|
Aktiviti
murid
|
|||
Set induksi
(5 minit )
|
Haiwan mempunyai keperluan asas iaitu makanan
|
Guru menayangkan video daripada you tube lagu “Bangau, oh bangau”untuk
didengar dan dihayati liriknya .
Sila layari laman web :
Soalan :
Soalan 1
Apakah makanan ular ?
Soalan 2
Kenapa bangau kurus ?
Soalan 3
Kenapa ikan tak mahu timbul ?
Soalan 4
Adakah ikan makan rumput ,?
Soalan 5
Apakah makanan bangau .?
Soalan 6
Apakah makanan kerbau .?
Soalan 7
Apakah makanan katak ,
Guru mencungkil pengetahuan sedia ada murid melalui soalan yang
diajukan .
Nota : Keperluan asas haiwan ialah makanan .Setiap haiwan makan
makanan yang berbeza .Ada haiwan memakan tumbuhan sahaja ,haiwan yang haiwan
sahaja atau makan tumbuhan dan haiwan
|
Murid menyanyi bersama – sama mengikut lirik lagu daripada video
toutube yang ditanyangkan .
Jawapan 1
Katak ,cikgu .
Jawapan 2
Ikan tak mahu timbul cikgu .
Jawapan 3
Sebab rumput panjang sangat
,cikgu .
Jawapan 4
Tidak, cikgu .
Jawapan 5
Ikan .
Jawapan 6
Rumput ,cikgu .
Jawapan 7
Serangga kecil,cikgu
|
Strategi
Tayangan video
(you tube )
Kemahiran sainstifik
1.berkomunikasi
2.memerhati
3.mencirikan
|
Penstrukturan semula idea
(25 minit )
|
Mengelaskan haiwan mengikut makanan yang dimakan oleh haiwan iaitu
makan tumbuhan sahaja,haiwan sahaja dan makan tumbuhan dan haiwan .
|
AKTIVITI 1
1.Guru
mengunakan persembahan power point tentang keperluan asas haiwan iaitu
makanan yang dimakan oleh haiwan .
2) Menerangkan
dan menunjukkan ilustari bergambar contoh
haiwan dan jenis makanan yang
dimakan oleh haiwan .
3)Guru meminta
murid menyenaraikan contoh haiwan dan makanan haiwan tersebut yang terdapat
didalam power point tersebut .
4).Guru membimbing murid membuat pengitlakkan bahawa haiwan boleh dikelaskan kepada :
a)Haiwan makan tumbuhan sahaja
b)Haiwan makan haiwan sahaja
c) Haiwan yang makan tumbuhan dan haiwan .
|
AKTIVITI 1
1)Murid menyaksikan persembahan power point tersebut .
2)Murid menyenaraikan haiwan dan makanan haiwan .
3)Murid secara sukarela tampil kehadapan memberikan jawapan .
Jawapan 1
Buaya makan haiwan
Jawapan 2
Ayam makan tumbuhan dan haiwan
Jawapan 3
Monyet makan tumbuhan dan haiwan
Jawapan 4
Kerbau makan tumbuhan
Jawapan 5
Zirafah makan tumbuhan
Jawapan 6
Anjing makan haiwan .
Jawapan 7
Ikan makan tumbuhan dan haiwan
Jawapan 8
Kuda makan tumbuhan
Jawapan 9
Gajah makan tumbuhan .
|
Strategi
1.tayangan video
(you tube )
Kemahiran sainstifik
1.Mencirikan
2.Berkomunikasi
3.Memerhati
4.Mengelaskan
|
Aplikasi idea
(25 minit )
|
Mengelaskan haiwan mengikut makanan yang dimakan
|
AKTIVITI 3
1)Guru membahagikan murid kepada enam kumpulan .
2.Tajuk tugasan ialah (MOBIL
DIET HAIWAN )
3)Bahan –bahan
3 keping kertas warna .
1 batang penyangkut baju
Gunting
Reben berwarna bersaiz kecil .
Gam
Beberapa gambar haiwan .
Penebuk lubang
3)Kumpulan yang mempersembahkan hasil kreativiti paling
menarik diberi hadiah buku nota kecil
sebagai penghargaan .
|
AKTIVITI 3
1)Didalam kumpulan murid akan menampal gambar haiwan diatas kertas
berwarna yang dibentuk mengikut idea kreativiti sendiri . .
2)Seterusnya murid akan mengantungkan gambar – gambar tersebut
pada penyangkut mengikut makanannya .
3)Setiap wakil kumpulan akan
mempersembahkan hasil kreativiti mereka
4)Hasil kreativiti murid dipamerkan dibelakang kelas dibahagian
sudut sains .
|
|
Refleksi
(5 minit )
|
Makanan haiwan boleh dikelaskan kepada makan tumbuhan sahaja
,makan haiwan sahaja dan makan tumbuhan dan haiwan .
|
AKTIVITI 4
1)Guru memberikan tiga
pantun teka – teki kepada murid .
2)Guru bertanya kan soalan .
Soalan 1
Apakah yang anda fahan tentang tajuk yang diajar pada hari ini .?
|
Jawapan pantun 1
Gajah
Jawapan pantun 2
Ayam
Jawapan pantun 3
Landak.
Haiwan makan tumbuhan ,makan haiwan dan
makan tumbuhan dan haiwan sahaja .
|
No comments:
Post a Comment