RANCANGAN PENGAJARAN
HARIAN
DUNIA SAINS DAN TEKNOLOGI
Mata pelajaran :Dunia
sains Dan Teknologi 
Kelas  :2 Iman 
Tarikh :30 .02.2012
Masa :60minit 
Bilangan murid  :38 orang 
Bidang pelajaran  :Sains Hayat (Haiwan )
Objektif pembelajaran :
2.1 Memahami haiwan
mempunyai keperluan asas untuk hidup .
Hasil pembelajaran :
Diakhir
pembelajaran ini murid dapat :
A.Menguasai isi kandungan :
1.Memberi contoh
haiwan dan makanan yang dimakan .
2. Mengelaskan
haiwan mengikut makanan yang dimakan iaitu makan tumbuhan sahaja ,makan haiwan
sahaja  atau makan tumbuhan dan haiwan.
B.Membina kemahiran saintifik 
1.Memerhati .
2.Berkomunikasi 
3.Meramal .
4.mengelaskan
5.Mensintesiskan  
C.Mengamalkan sifat sainstifik dan nilai murni .
1.Mengamalkan
sikap bekerjasama didalam pasukan semasa menjalankan aktiviti kumpulan .
Bahan /peralatan /bahan sumber 
1.video you tube 
2.power point  
3.penyangkut baju 
4.reben kecil  
5.gunting  .
6.gam 
7.Penebuk lubang 
8.gambar haiwan 
9.pensil warna dan
kertas warna
Pengetahuan sedia ada :
Murid dapat
mengelaskan jenis makanan haiwan serta dapat member contoh haiwan dan jenis
makanannya
| 
Fasa | 
Isi
  kandungan | 
Pengetahuan
  sedia ada | 
Nota | |
| 
Aktiviti
  guru | 
Aktiviti
  murid | |||
| 
Set induksi  
(5 minit ) | 
Haiwan mempunyai keperluan asas iaitu makanan  | 
Guru menayangkan video daripada you tube lagu “Bangau, oh bangau”untuk
  didengar dan dihayati liriknya . 
Sila layari laman web : 
Soalan : 
Soalan 1  
Apakah makanan ular ? 
Soalan 2 
Kenapa bangau kurus ? 
Soalan 3 
Kenapa ikan tak mahu timbul ? 
Soalan 4  
Adakah ikan makan rumput ,? 
Soalan 5  
Apakah makanan bangau .? 
Soalan 6  
Apakah makanan kerbau .? 
Soalan 7  
Apakah makanan katak , 
Guru mencungkil pengetahuan sedia ada murid melalui soalan yang
  diajukan . 
Nota : Keperluan asas haiwan ialah makanan .Setiap haiwan makan
  makanan yang berbeza .Ada haiwan memakan tumbuhan sahaja ,haiwan yang haiwan
  sahaja atau makan tumbuhan dan haiwan | 
Murid menyanyi bersama – sama mengikut lirik lagu daripada video
  toutube yang ditanyangkan . 
Jawapan 1 
Katak ,cikgu . 
Jawapan 2  
Ikan tak mahu timbul cikgu . 
Jawapan 3 
Sebab  rumput panjang sangat
  ,cikgu . 
Jawapan 4 
Tidak, cikgu . 
Jawapan 5  
Ikan . 
Jawapan 6  
Rumput ,cikgu . 
Jawapan 7 
Serangga kecil,cikgu  | 
Strategi  
Tayangan video  
(you tube ) 
Kemahiran sainstifik  
1.berkomunikasi  
2.memerhati  
3.mencirikan  | 
| 
Penstrukturan semula idea  
(25 minit ) | 
Mengelaskan haiwan mengikut makanan yang dimakan oleh haiwan iaitu
  makan tumbuhan sahaja,haiwan sahaja dan makan tumbuhan dan haiwan . | 
AKTIVITI 1 
1.Guru
  mengunakan persembahan power point tentang keperluan asas haiwan iaitu
  makanan yang dimakan oleh haiwan . 
2) Menerangkan
  dan menunjukkan ilustari bergambar contoh 
  haiwan dan jenis  makanan yang
  dimakan oleh haiwan . 
3)Guru meminta
  murid menyenaraikan contoh haiwan dan makanan haiwan tersebut yang terdapat
  didalam power point  tersebut . 
4).Guru membimbing murid membuat pengitlakkan bahawa  haiwan boleh dikelaskan kepada : 
a)Haiwan  makan tumbuhan sahaja  
b)Haiwan  makan haiwan sahaja 
c) Haiwan  yang makan tumbuhan dan haiwan . | 
AKTIVITI 1 
1)Murid menyaksikan persembahan power point  tersebut . 
2)Murid menyenaraikan haiwan dan makanan haiwan . 
3)Murid secara sukarela tampil kehadapan memberikan jawapan . 
Jawapan 1 
Buaya makan haiwan  
Jawapan 2 
Ayam makan tumbuhan dan haiwan  
Jawapan 3 
Monyet makan tumbuhan dan haiwan  
Jawapan 4 
Kerbau makan tumbuhan 
Jawapan 5 
Zirafah makan tumbuhan  
Jawapan 6 
Anjing makan haiwan . 
Jawapan 7 
Ikan makan tumbuhan dan haiwan  
Jawapan 8  
Kuda makan tumbuhan  
Jawapan 9 
Gajah makan tumbuhan . | 
Strategi  
1.tayangan video  
(you tube ) 
Kemahiran sainstifik  
1.Mencirikan  
2.Berkomunikasi 
3.Memerhati  
4.Mengelaskan  | 
| 
Aplikasi idea  
(25 minit ) | 
Mengelaskan haiwan mengikut makanan yang dimakan | 
AKTIVITI 3 
1)Guru membahagikan murid kepada enam kumpulan . 
2.Tajuk tugasan ialah (MOBIL
  DIET HAIWAN ) 
3)Bahan –bahan  
3 keping kertas warna . 
1 batang penyangkut baju  
Gunting  
Reben berwarna bersaiz kecil . 
Gam 
Beberapa gambar haiwan . 
Penebuk lubang 
3)Kumpulan yang mempersembahkan hasil kreativiti paling
  menarik  diberi hadiah buku nota kecil
  sebagai penghargaan . | 
AKTIVITI 3 
1)Didalam kumpulan murid akan menampal gambar haiwan diatas kertas
  berwarna yang dibentuk mengikut idea kreativiti sendiri . . 
2)Seterusnya murid akan mengantungkan gambar – gambar tersebut
  pada penyangkut mengikut makanannya . 
3)Setiap wakil kumpulan akan 
mempersembahkan hasil kreativiti mereka 
4)Hasil kreativiti murid dipamerkan dibelakang kelas dibahagian
  sudut sains .  | |
| 
Refleksi 
(5 minit ) | 
Makanan haiwan boleh dikelaskan kepada makan tumbuhan sahaja
  ,makan haiwan sahaja dan makan tumbuhan dan haiwan . | 
AKTIVITI 4 
1)Guru memberikan tiga 
  pantun teka – teki kepada murid . 
2)Guru bertanya kan soalan . 
Soalan 1 
Apakah yang anda fahan tentang tajuk yang diajar pada hari ini .? | 
Jawapan pantun 1 
Gajah  
Jawapan pantun 2 
Ayam  
Jawapan pantun 3 
Landak. 
Haiwan makan tumbuhan ,makan haiwan dan
  makan tumbuhan dan haiwan sahaja . | |
 
No comments:
Post a Comment